vineri, 9 martie 2018

Cozonac cu nuca si cacao


   Am facut-o si pe asta! Mi-am facut curaj si am facut cozonac 😃
   Cel mai tare ma speria lista lunga de ingrediente si legenda care spunea ca trebuie sa framanti coca pana asuda grinda. Acum, dupa ce i-am facut, imi dau seama ca m-am speriat degeaba si ca trebuia sa fac asta mai demult 😃

   Cozonacul mai apare pe blogul meu, dar doar in variante adaptate: de post, de dieta. Este prima data cand fac cozonac cu oua, lapte, unt in compozitie.
Cozonac Dragobete - dukan style
Cozonac pufos de post, cu rahat
Cozonac de post - tura 2
Cozonac de post
Cozonacel cu ou rosu, pentru copii
Cozonac simplu cu nuca

Ingrediente:
***Aluat:
- 500g faina alba
- 250 ml lapte
- 8 galbenusuri
- 100g zahar pudra
- 25g zahar granulat
- 25g drojdie proaspata
- 100g unt 82% grasime
- 25 ml ulei
- 25 ml coniac
- coaja rasa de la o lamaie
- 1 lingurita rasa sare
- 1 lingurita rasa pudra vanilie bourbon
- putin ulei pentru uns
***Umplutura:
- 400g nuca macinata
- 100 ml lapte
- 200g zahar
- 25 ml coniac
- 2 albusuri
- 1 lingura cacao
***pentru uns:
- 1 galbenus
- 1 lingura lapte
- seminte de mac si zahar granulat

   Toate ingredientele e musai sa fie la temperatura camerei!
   Prima data am preparat un pic de aluat oparit, care are menirea de a pastra cozonacii proaspeti mai mult timp. Acest aluat l-am facut din 50 gr faina + 100 ml lapte fierbinte (acestea sunt luate din cantitatea de ingrediente listata mai sus pentru aluat). Faina am pus-o in castronul in care urma sa framant tot aluatul, iar peste ea am turnat laptele foarte fierbinte. Am amestecat bine de tot cu o lingura de lemn pentru a evita formarea cocoloaselor. Pasta obtinuta am intins-o pe marginile castronului pentru a se raci mai repede.
   Dupa ce s-a racorit coca, am adunat-o intr-o parte a castronului si langa ea am frecat 25g drojdiuta cu zaharul granulat (25g) pana s-a lichefiat.


   Urmatorul pas a fost sa amestec aluatul oparit cu drojdiuta lichefiata. Peste amestecul rezultat am presarat un pic de faina si apoi l-am lasat in pace pana si-a dublat volumul.


   Am separat 8 oua in felul urmator: toate galbenusurile intr-un castron, 2 albusuri intr-un pahar si 6 albusuri in alt castronel.


   Am mixat cateva minute galbenusurile cu o lingurita rasa de sare, apoi am adaugat peste ele laptele ramas (150 ml), caldut, 25 ml ulei, 25 ml coniac si 1 lingurita de praf vanilie bourbon si am mixat iar cateva minute.


   Peste maiaua plina de basicute, care astepta cuminte in castron, am pus toata faina necesara si amestecul cu galbenusuri. Am inceput sa amestec cu lingura de lemn prima data, apoi cu mana. Cand coca a inceput sa se formeze si nu se mai vedeau urme de faina neincorporata, am adaugat zaharul pudra in doua transe, framantand bine dupa fiecare transa vreo 10 minute.
   Aluatul este moale si foarte lipicios.
   A venit randul untului moale sa fie adaugat in compozitie. Nu l-am pus tot dintr-o data, ci l-am adaugat tot in doua transe. Nu am adaugat a doua transa de unt moale pana cand prima transa nu a fost bine incorporata in coca.


   Consistenta aluatului se schimba dupa adaugarea untului, acesta devenind mai usor de manevrat si mai putin lipicios.
   Acum vine partea aia cu "grida asudata" 😃. Nu stiu daca grinda mea a asudat, dar eu am obosit tot framantand aluatul. Cine are mixer cu functia de framantat aluat, bravo lui! Eu am framantat coca cu mana 30 de minute.
   Dupa ce am terminat de framantat, am lasat castronul intr-un loc ferit, la temperatura camerei si m-am ocupat de umplutura. Aluatul trebuia sa-si dubleze volumul, deci l-am lasat in pace o vreme.


   Pentru umplutura am pus pe foc mic intr-o cratita laptele si zaharul. Cand zaharul a fost dizolvat, am oprit focul si am adaugat in laptele dulce nuca macinata, coniacul, 1 lingura cacao si 2 albusuri crude. Am amestecat totul bine si am lasat apoi umplutura sa se raceasca.


   Nu mai stiu cat am lasat coca sa creasca. Cert este ca in momentul in care am bagat-o iar in seama, am prins-o ca vroia sa evadeze din castron 😃 La cat am chinuit-o, cred ca vroia sa fuga de mine 😃


   Am uns cu putin ulei blatul de lucru si sucitorul. Aluatul l-am rasturnat pe blatul de lucru si l-am impartit in doua bucati. Fiecare bucata am intins-o foaie grosuta, un pic mai lunga decat tava in care urma sa coc cozonacul.
   Pe fiecare foaie de aluat am intins jumatate din umplutura rece, avand grija sa las marginile foii de aluat libere.


   Am indoi peste umplutura marginile de pe laturile mai mici, apoi am rulat usor pe latura mai lunga.
   Am obtinut doua rulade umplute.
   Ruladele le-am pus cu grija in tavile captusite cu hartie de copt, avand grija sa le asez cu lipitura ruladei in jos.


   Am pensulat cozonacii cu un amestec de galbenus si lapte, i-am presarat cu seminte de mac si zahar granulat, apoi i-am lasat sa creasca pana au ajuns aproape de marginea de sus a tavii.



   Am aprins cuptorul si l-am lasat sa se infierbante la 190 grade. Cand a ajuns la aceasta temperatura, am bagat tavile in cuptor, pe raftul din mijloc.


   Dupa 10 minute cozonacii sunt deja bine crescuri si bine rumeniti la suprafata. Pentru a evita arderea lor, trebuie acoperiti cu hartie de copt umezita si stoarsa bine, iar temperatura cuptorului trebuie scazuta la 180 grade.



   Au nevoie de inca 40 minute la 180 grade pentru a fi copti.
   Sunt urmariti cu ochi vigilenti de toti membrii familiei, adusi in bucatarie de mirosul delicios 😃
   Au iesit foarte frumosi ♥♥♥



   Laura recomanda ca dupa ce au fost scosi din cuptor, cozonacii sa fie pusi pe un gratar rasturnati pe o parte, cu tot cu hartie de copt. Cu grija se desprinde hartia de pe latura de sus si dupa 10-15 minute se rastoarna cu grija cozonacii pe cealalta latura, urmand sa indepartam si de pe aceasta latura hartia de copt. De asemenea recomanda sa nu fie feliati pana nu se racesc bine de tot, deci alungati din bucatarie pofticiosii pentru vreo 2-3 ore 😃
   In sectiune arata minunat ♥♥♥


   Cozonacii mei s-au feliat foarte frumos si usor si, pe langa faptul ca aratau bine de tot, au fost tare gustosi ♥♥♥



   Au disparut rapid, deci nu stiu sa zic cata vreme se pastreaza proaspeti. Musai sa-i refac! 😄

Platourile pregatite pentru vizita la pariti: minunatul cozonac cu nuca si cacao, faguri cu ciocolata si fursecuri fragede cu untura

Inspiratie pentru acest cozonac mi-a fost Laura Laurentiu, care a postat in cadrul retetei de pe blogul ei si un filmulet cu modul de preparare al cozonacilor.

Mainile tale ar trebui sa protejeze, nu sa pedepseasca. Ridica mana impotriva bataii copiilor

"Mainile tale ar trebui sa protejeze, nu sa pedepseasca. Ridica mana impotriva bataii copiilor" este o campanie de eliminare a ...

Cele mai vizualizate retete in ultima saptamana